Hvorfor du skal lese bakpå poser med tørket frukt før du kjøper dem

torket frukt

Hei! Hvis du er ny her, kan det hende du vil abonnere på RSS-feeden. Takk for besøket! :)

Det finnes mange sunne og gode alternativer til godteri og junkfood, og tørket frukt er et av dem. De er naturlige, de er gode og de er godt plassert ved kassen i butikken fordi de er så sunne. Eller er de egentlig det? Har du noengang lest bakpå posen? Hvis ikke, så kan det være en god idé å begynne med det nå. For selv i tørket frukt finnes det skjulte farer, og det kan lønne seg å være oppmerksom.

Det første og mest åpenbare er at det gjerne tilsettes mer sukker enn frukt i disse såkalte sunne alternativene. Frukt er gjerne søtt nok i seg selv, og når de tørkes blir de også mer konsentrerte i smaken. Hvorfor noen ville ønske å tilsette ekstra sukker på toppen av dette kan man virkelig lure på – sist jeg smakte sukkertilsatt tørket frukt, var det så mye sukker at det til slutt sved i munnen. Det beste er å la det ligge, og heller lete etter bedre alternativer.

Det andre er ikke like åpenbart, men minst like viktig. For visste du at de bruker E220 som konserveringsmiddel? Og visste du et E220 også er kjent som svoveldioksid?

Svoveldioksid med kjemisk formel SO2 er en fargeløs gass som dannes ved at svovel brenner. Svoveldioksid reagerer med oksygen, og er lett løselig i vann. Dette gjør at svoveldioksid kan medføre uønskede helseeffekter. Wikipedia

Ja, du leste riktig. Den sunne, gode, tørkede frukten er konservert med giftig gass.

Man har selvsagt lenge visst at svoveldioksid er direkte livsfarlig når det inhaleres, men det er også påvist at det heller ikke er ufarlig når stoffet spises i form av konserveringsmiddel – spesielt om man har luftveisproblemer.

Most studies report a 3-10% prevalence of sulphite sensitivity among asthmatic subjects following ingestion of these additives. However, the severity of these reactions varies, and steroid-dependent asthmatics, those with marked airway hyperresponsiveness, and children with chronic asthma, appear to be at greater risk. In addition to episodic and acute symptoms, sulphites may also contribute to chronic skin and respiratory symptoms. PubMed

Oversatt: De fleste studier konkluderer med at 3-10% av astmatiske testpersoner er sensitive for sulfitter (svovel er sulphit på engelsk). Alvorlighetsgraden varierer, og astmatikere som er avhengige av stereoidbehandling, de som er hyperresponsive hva luftveier angår, og barn med kronisk astma har størst risiko. I tillegg til episodiske og akutte symptomer, kan sulfittene også bidra til kroniske hud- og luftveissymptomer.

I Storbritannia anbefaler man faktisk at man ikke lar barn spise mat som er tilsatt E220 i det hele tatt, og du bør i alle fall være svært forsiktig om barnet ditt har astma, allergi, eller hud- eller luftveisproblemer som kan forverres av å få svoveldioksid i systemet. Det beste er å unngå det i det hele tatt.

Du finner tørket frukt uten E220 på helsekosten, eller så kan de skaffe deg det om du spør.
Creative Commons License photo credit: kthread

Om Jeanette

Jeanette er utdannet førskolelærer, og levende opptatt av barns oppvekstvilkår og behov for en levende natur. Hun er selv mor til en treåring.

Related Posts with Thumbnails
You can leave a response, or trackback from your own site.

En kommentar til “Hvorfor du skal lese bakpå poser med tørket frukt før du kjøper dem”

  1. RT @barnavnaturen: Blogg: Hvorfor du skal lese bakpå poser med tørket frukt før du kjøper dem http://bit.ly/ic41b4

Legg igjen en kommentar

CommentLuv Enabled