Foreldrekunnskapen som forsvant

foreldrekunnskap

Hei! Hvis du er ny her, kan det hende du vil abonnere på RSS-feeden. Takk for besøket! :)

7 av 10 vil ha hjelp til å oppdra barna, skriver VG i dag. I en undersøkelse kommer det frem at 72 prosent av de spurte ønsker å få kurs i barneoppdragelse, og 20 prosent ønsker at dette kurset også skal være obligatorisk. Artikkelen peker i retning av at dette skyldes usikkerhet rundt foreldrerollen, men kanskje det også ligger mer bak. Kanskje vi savner mer enn vi vet.

Fra naturens side er mennesket et flokkdyr, og vi ville levd sammen i grupper, på godt og vondt. Vi ville samarbeidet om det meste på tvers av generasjonene. I dag har det meste av vår naturlige væremåte endret seg for å tilpasses kulturen og effektiviteten, til tross for at hjernen vår egentlig er utviklet for et annet liv.

Morsinstinkt (eller foreldreinstinkt, for å være politisk korrekt) er delvis medfødt, og delvis innlært. Det må på sett og vis aktiveres av kunnskap for å være på sitt beste. Vi må for det første bli behandlet riktig selv når vi er små, og vi bør også få rikelig anledning til å observere hvordan voksne er sammen med sine barn.

I boken “Parenting for Primates” beskriver forfatteren hvordan noen av apene hennes feilet i sin oppdragerrolle, fordi de var oppdratt av henne og ikke av sine egne foreldre. De hadde ikke tilegnet seg den nødvendige apekunnskapen, medfødte instinkter til tross. Det er rimelig å anta at det samme er tilfelle for mennesker. Heldigvis har vi fordelen av å kunne innhente kunnskap fra andre kilder, men det vil likevel aldri kunne erstatte førstehåndserfaringer følt på kroppen i barneår.

Vi er designet for å leve i flokk, i en situasjon hvor vi alltid ville forholdt oss til små barn, store barn, tenåringer, voksne og gamle i en helhet, hver dag. Det ville alltid være noen å observere, noen å lære av, og vi selv ville videreformidlet kunnskapen til de som var yngre.

Et barn i dag fødes og lever sitt første år sammen med foreldrene. Etter at dette året er omme, er det barnehagen og skolen som i stor grad overtar oppdragelsen, da barnet med stor sannsynlighet vil oppholde seg det meste av uka i barnehage/skole. Barneoppdragelse i familien som sådan er noe som dermed skjer mellom sju og åtte om morgenen, og mellom fire og sju om kvelden, samt i helger og ferier. Resten av tiden er det andre som er sammen med barnet.

Når familien så får et nytt barn, så vil dermed storebror eller -søster være et annet sted mesteparten av dagen. I en naturlig setting ville han eller hun fått være med å observere mors håndtering av spedbarnet hver eneste dag, eller vært sammen med noen andre som oppdro en fireåring, for den del. I dag har vi strukturert samfunnet vårt sånn at også storesøsken er et annet sted og gjør andre ting. Ikke bare er de i barnehagen, adskilt fra alle barn under et år, men de er også ofte isolert på en aldersinndelt avdeling sånn at de heller ikke har eldre barn rundt seg utenom i uteleken. Og barnehagebarna på sin side er adskilt fra barneskolebarna, som igjen er adskilt fra ungdomsskolebarna. Læring på tvers av alderstrinnene vanskeliggjøres.

Dette er en unaturlig inndeling, og en hel masse kunnskap og selvsikkerhet går tapt på veien inn i et mer og mer strukturert samfunn. Mange har kanskje ikke engang holdt en baby før de får sin egen, og i dag må man ofte ha jobbet i barnehage for å observere hvordan man håndterer den såkalte trassalderen eller andre utfordrende situasjoner.

Vi opplever faktisk et enormt tap av kunnskap i samfunnet, hvor fagfolk overtar og fagkunnskapen spesialiseres inn på alder.

Barneoppdragelse skulle være naturlig for oss, vi skulle ha fått spedbarnsstell, barneoppdragelse og veiledning av tenåringer inn med morsmelken – men nå står vi faktisk uten det enorme støtte- og kunnskapsapparatet vi egentlig trenger fra naturens side.

Da er det slett ikke rart at behovet for kursing oppstår.

DSCN10694
Creative Commons License photo credit: subewl

Related Posts with Thumbnails................................................................................................................................................

Har du fått dine 10 gratis tips til hvordan du kan komme i bedre kontakt med naturen ennå?

Meld deg på nyhetsbrevet, og få dette samt andre nyttige tips direkte til din mailboks!



................................................................................................................................................
Du kan legge igjen et svar, eller trackbacke fra din egen side.

3 kommentarer to “Foreldrekunnskapen som forsvant”

  1. Marianne says:

    Kjempefint innlegg og flott, og viktig, blogg!! Følte meg ganske truffet her… har nettopp vært på kurs i regi av foreldrekompetanse (forøvrig et veldig bra kurs, det skal sies) og skal levere fra meg barnet mitt på 1,5 i barnehage til høsten. Gruer meg fryktelig…

    Kommer til å lese meg igjennom mye av postene her ja.

    Hilsen Marianne

  2. [...] jeg skrev i forrige innlegg, så er mennesket et flokkdyr. Hos oss finnes det ingen naturlig aldersinndeling fra naturens side. [...]

  3. Jeanette says:

    Hei, Marianne, og takk for det! :) Jeg har også hørt mye bra om foreldrekompetanse, og sitter og vurderer til stadighet å ta et kurs selv bare for å friske opp litt.

    Lykke til med barnehagestart! :)

Legg igjen en kommentar

CommentLuv Enabled
Powered by WordPress | For Free Cell Phones visit www.iFreeCellPhones.com | Thanks to Palm Pre Blog, Free MMORPG Games and Fat burning furnace review