7 ting du kan spise for å booste fruktbarheten

brokkoli

Hei! Hvis du er ny her, kan det hende du vil abonnere på RSS-feeden. Takk for besøket! :)

Det er påvist at kosthold har mye å si når det kommer til fruktbarhet. Kroppen vår trenger jo faktisk vitaminer og mineraler for å fungere best mulig, og om noe mangler kan det faktisk påvirke helse, hormonbalanse og til og med fertiliteten. Den gode nyheten er at du med noen enkle grep kan booste både din og partnerens fertilitet, bare ved å være bevisst på hva du legger i handlekurven! Her har du 7 fruktbarhetsboostere du finner i kolonialen!

Bær av alle slag

Bær er rike på antioksidanter, og de hjelper deg med å beskytte alle kroppens celler, sæd- og eggceller inkludert. Spis dem som de er, lag deg en god dessert eller miks en deilig smoothie til frokost!

Kruspersille

Kruspersille inneholder forholdsvis store mengder jern, og det trenger du. Faktisk er det påvist at jern kan minske risikoen for at eggstokkene gir deg problemer når det kommer til å unnfange et barn, og du vil dessuten også trenge å ha gode jernlagere når du først blir gravid. Kruspersille kan du bruke på potetene, pynte brødskiva, eller rett og slett bruke som ingrediens i en grønn smoothie.

Valnøtter

Valnøtter er en god kilde til omega 3, noe du trenger for å ha et sunt hormonsystem. I tillegg er det viktig å ha nok av dette for at babyen skal kunne utvikle seg som den skal, så knask nedpå med god samvittighet. Du kan bruke valnøtter som snacks, putte dem i salaten, eller bruke dem til å lage nøttebrød eller nøttemelk.

Gresskarfrø

Sink er et av de mineralene som er svært viktige for fruktbarheten, og da spesielt mannens sædkvalitet. Undersøkelser har stadfestet at sinkmangel har direkte sammenheng med sædkvaliteten, og at dette derfor er en viktig risikofaktor når det kommer til menns fertilitet. En av de tingene du lett kan gjøre, er å sørge for å tilføre sink gjennom kostholdet. Gresskarfrø er for eksempel svært rike på nettopp sink, og du kan snike dem inn på mange forskjellige måter. Du kan lage deg en egen frokostblanding av frø, nøtter og tørket frukt, du kan tilsette dem i brødet du baker, eller du kan tilsette dem i salaten du lager.

Spinat

Spinat er en gammel traver som inneholder en hel rekke med sunne ting. Jern, folat, sink og antioksidanter er alle representert, og du burde inkorporere dette i kostholdet ditt så mye du kan. Du kan lage grønne smoothier, du kan dampkoke bladene og servere som grønnsaker til middagen, eller du kan lage deg en deilig spinatsuppe.

Brokkoli

Brokkoli har den egenskapen at det virker østrogendempende, og det forskes på om hvorvidt man vil være i stand til å spise nok brokkoli til å behandle eller forhindre brystkreft. For deg som prøver å bli gravid, kan brokkoli være en vei å gå dersom du har et ubalansert hormonsystem og for mye østrogen i kroppen. Du kan bruke den som snack med en god dip inntil, eller du kan ha den til middag. Smørdampet, kokt, gratinert… du har mange muligheter til å variere!

Linser

Linser er rike på folat, og om det er noe du trenger når du skal bli gravid, så er det nettopp det. Myndighetene anbefaler at du spiser ekstra folat tre måneder før du blir gravid, og tre måneder ut i svangerskapet, så du bør uansett tenke på det. Men visste du at folat faktisk kan hjelpe deg til å bli gravid også? Studier antyder at folat kan hjelpe embryoet å overleve helt i starten av graviditeten, så det kan lønne seg å få folat inn fra et tidlig tidspunkt – ikke bare for å motvirke fosterskader, men også for i det hele tatt å bli gravid og beholde embryoet. Du kan bruke linser i gryteretter eller lignende, men for å få maksimal næringseffekt av dem, kan du også prøve å spire dem først og spise ferske – da blir de nemlig fulle av rensende klorofyll også!

Inspirasjonskilde:

Natural Fertility Info
Creative Commons License photo credit: Dominique Godbout

Om Jeanette

Jeanette er utdannet førskolelærer, og levende opptatt av barns oppvekstvilkår og behov for en levende natur. Hun er selv mor til en treåring.

Related Posts with Thumbnails
You can leave a response, or trackback from your own site.

En kommentar til “7 ting du kan spise for å booste fruktbarheten”

  1. [...] Et annet aspekt av kosthold og det å bli gravid, er at du faktisk trenger en hel rekke vitaminer, mineraler og så videre for å fungere optimalt. Dette gjelder også hormonsystemet ditt. Sørg for å spise grønnsaker hver eneste dag, de vil hjelpe deg å fylle opp lageret av jern, sink, c-vitaminer og andre ting du trenger. Du kan se en liste over 7 helt vanlige matvarer som hjelper deg å booste fruktbarheten din her. [...]

Legg igjen en kommentar

CommentLuv Enabled